5. Seeking solace

6 Feb

Skam till sägandes var jag tvungen att googla på vad ”solace” betyder och om jag fattar rätt så är det ”tröst” eller ”lindring”. Jag funderade lite på vad jag gör när jag söker tröst eller lindring. Jag kom faktiskt inte på så himla mycket annat än banala saker som tröstshopping och tröstätning.

Men idag fick jag nåt slags tecken tror jag. Utanför kiosken hemma hittade jag en tappad söndagsbilaga som jag helt fräckt snodde för att ha att kolla i på tåget jag väntade på. I bilagan hittade jag en dikt av Charles Bukowski som heter ”The laughing heart”. Jag tyckte den var fin och rev ur dikten och stoppade i väskan och lämnade resten av bilagan på tåget.

Sen kom jag på det! Här var de ju – orden som kan ge tröst och lindring i svåra stunder! Perfekt till 5:e bloggämnet. Jag brukar ha svårt att ta till mig dikter, men den här gick direkt till hjärtat.

”The Laughing heart

your life is your life

don’t let it be clubbed into dank submission.

be on the watch.

there are ways out.

there is a light somewhere.

it may not be much light but

it beats the darkness.

be on the watch.

the gods will offer you chances.

know them.

take them.

you can’t beat death but

you can beat death in life, sometimes.

and the more often you learn to do it.

the more lights there will be.

your life is your life.

know it while you have it.

you are marvellous

the gods wait to delight

in you.”

 

Ett svar to “5. Seeking solace”

  1. Mia* februari 6, 2011 den 9:18 e m #

    Men åh, vad du betar av – jag har inte ens börjat… Imponerad!

    Och ja, den dikten känns väldigt passande till ämnet – precis på pricken. Det måste vara de där gudarna som erbjuder möjligheter. 🙂

Kommentera

