9. Drive

28 Jul

Idag har jag fått en massa viktiga saker gjorda så det känns som om jag haft ordentlig ”drive”, trots att jag även legat på stranden i några timmar. Dock försvann solen, så något premiärbad blev det inte. Det känns konstigt att inte ha badat så här sent på sommaren.

Jag var in till stan och uträttade en grej på jobbet och då ringde jag på en lägenhet som jag sett annons på. De var tillfälligt borta, men jag skulle få komma och titta senare, framåt kvällen. Det kändes inte som någon större vits att åka hem emellan, så jag åt lunch ute, gick i affärer, låg på stranden som sagt, fikade och fördrev tiden fram till det var dags. Jag ringde också banken och ordnade ett lånelöfte så jag skulle ha på fötterna om jag var intresserad av lägenheten. Och OM jag var! Den är så fin, totalt nyrenoverad och tip-top. Ligger i rätt område och på första våningen så det kanske t o m skulle funka med katten. Det är ett rum som skulle behöva tapetseras om bara – barntapeter är väl inte riktigt min stil. Men annars. Wow, säger jag. Jag SKA ha den. Så enkelt är det bara.

Världen är bra liten 1: Paret som säljer lägenheten har köpt ett hus. Det huset visar sig vara ett hus som min nu bortgångne sambo har bott i för många herrans år sedan. Jag har själv varit där flera gånger på den tiden.

Jag har även börjat se mig om efter en annan bil. Sambons Jaguar var hans dröm, inte min. Den är stor och tung och drar rätt mycket soppa. Ska jag ha en bil, ska det vara en lite mindre. Jag var bort till en bilfirma och kollade in en Ford Fiesta som jag sett på bytbil.com och den såg ju rätt bra ut. Sedan kollade jag på iphoneappen efter andra Fiestor och konstaterade att det fanns en hos en bilhandlare hemma också, som dessutom var nyare och bara aningen dyrare. När jag kom hem åkte jag förbi och kollade på den och den såg ju också fin ut, bara lite tråkigare färg (ja, det är ju en viktig detalj). Åkte hem till sambons son för att höra om han skulle kunna prata med den bilhandlaren (som de känner väl) om att ev ta Jaguaren i inbyte, eftersom jag misstänker att den kan vara svår att bli av med på annons.

Världen är bra liten 2: Jag talar om för sonen och hans sambo vilken bil jag tittat på. De börjar skratta våldsamt och det visar sig att det är hennes mammas bil! Den står där till försäljning för hennes räkning. Alltså kan de även verifiera att bilen är ok.

Nåväl, han ska prata med handlaren. Eftersom barnen äger halva bilen så ligger det ju i deras intresse att bli av med den också. Om vi inte får så mycket för den i inbyte så får jag väl kompensera dem sedan.

I morgon ska jag ta kontakt med mäklare för värdering av huset. Ev ska yngste sonen ta över det, men då måste vi veta vad det är värt först. Och om inte, ska det ut till försäljning snarast.

Kommentera

