15. Silence

14 Apr

Jag finner mig bloggandes alltmer sällan. Jag vet inte varför – om det är tids- eller intressebrist. Andra sociala media tar upp så mycket av min tid, mest Twitter. För mycket tid kanske – jag har numer svårt att läsa böcker. Jag kommer liksom aldrig fram dit. Lägger mig på kvällen och kollar in allt möjligt på iPhonen eller iPaden – twittrar, Wordfeudar, kollar Facebook m m. När jag till slut lyckas lägga ifrån mig telefonen och tar boken, somnar jag efter två sidor.

Tystnad.

Ordet innebär så mycket. Tystnad här på bloggen. De längre skrivna orden som får stå tillbaka för 140-teckenspråket.

Tystnad för mig rent fysiskt också.

Det har varit måndagar när jag kommer till jobbet och inser att jag inte använt min röst på hela helgen. Inte pratat med en enda människa. Jag, som är så himla pratsam. Egentligen. Ibland känns det som att när jag väl får prata med någon så väller det ut alldeles för mycket, jag dränker dem i prat.

Ensamhet är ett jävla stigmata.

8 svar to “15. Silence”

  1. stationsvakt april 14, 2012 den 5:15 e m #

    Det där med bloggtystnad kan jag verkligen skriva under på. Twitter och facebook har sabbat bloggandet.

    Fast det där med ensamhet …. jag antar att alla är olika. Jag typ nästan söker ensamheten jag.

    • Anna Kristina april 14, 2012 den 5:20 e m #

      Jag söker inte ensamhet men jag gör inget aktivt för att ta mig ur den heller. Har ingen ork riktigt att försöka.

      • stationsvakt april 14, 2012 den 5:40 e m #

        I och med att du skriver om det kan man ju säga att du försöker – och att det därmed finns mer ork i dig än du tror.

        • Anna Kristina april 14, 2012 den 6:48 e m #

          Du säger så kloka saker! 🙂

  2. Bosse Norrhem april 20, 2012 den 7:33 e m #

    Kristina, med tanke på det du skriver, är sociala medier verkligen nyttiga? Finns det något som slår fysiska träffar ellet att höra rösten på den man kommunicerar med? Funderingar på Bromma flygplats en fredagskväll. /Bosse

    • Anna Kristina april 21, 2012 den 7:37 e m #

      Nyttiga? För mig är sociala media inget konstigt, eftersom jag funnits på nätet i 15 år och tycker det är ganska naturligt. Jag kan hålla med om att oftast är fysiska träffar bäst, men då krävs ju att man har några att träffa också. Och skulle jag t ex välja mellan telefon och skriva till andra på nätet så väljer jag nätet alla dagar. Telefon och jag är inga jättebästisar. 🙂

      • Bosse Norrhem april 22, 2012 den 8:40 e m #

        Nyttigt var fel ord av mej. Det var inte det jag avsåg. Men fb är en tidstjuv som ”stjäl” min tid från annat jag vill göra. Frågställningen om det är någon mening med att ha 1000+ vänner på facebook när man inte har något socialt liv är tänkvärd. Själv är jag nästan aldrig på fb eftersom jag märker att timmarna helt enkelt inte räcker till …

        • Anna Kristina april 22, 2012 den 9:04 e m #

          I mitt fall är det nog mest Twitter. Facebook känns ganska ointressant. Kan dock säga att nätet gett mig mycket och gjort att jag lärt känna människor IRL också.

Kommentera

