17. Blood

30 Jun

Blod. Ordet inspirerar mig inte just till att skriva något, så det kanske är därför blogginlägget dröjt.

För oss kvinnor är blodet en ständig följeslagare genom livet. Varenda jävla månad detta smärtsamma kladdande. Jag har aldrig förstått mig på de som sagt att de absoluut inte skulle vilja vara utan sin mens, eftersom det får dem att känna sig så kvinnliga. Hade det funnits ett piller som garanterat ofarligt tog bort mensen så hade jag gladeligen svalt det. Det hade varit underbart att bara kunna knäppa på den när man velat bli gravid och stänga av den när den inte behövdes.

Nu är jag i det stadiet av mitt liv när blodet är på upphällningen och det tackar jag för. Läste lite av en diskussion på Twitter för några dar sen om klimakteriet. Några tyckte det märktes tydligt att de liksom var osynliga nu. Inte fick några blickar. Jag gjorde ett inlägg där jag lite skämtsamt skrev att jag inte märkte nån skillnad, eftersom jag aldrig fått några blickar. Och det stämmer. Jag har aldrig varit nog snygg för att dra mäns blickar till mig men känner mig definitivt inte mindre kvinnlig nu än när jag var i ”fertil” ålder. Tvärtom. Så det så. Det sitter inte i blodet liksom.

Kommentera

