Mediyoga, #002

24 Jan

För ett år sedan vid den här tiden mådde jag oerhört dåligt, både fysiskt och psykiskt. För bakgrund till det är det bara att gå lite bakåt i den hittills korta bloggen. Min sambo dog i juli 2011 efter sju månader på intensiven. Efter semestern råddade jag en hel kontorsflytt och sen flyttade jag själv från vårt gemensamma hus in till stan i en lägenhet. Hösten gick på i ett, med ganska mycket förkylningar och trötthet. Strax före jul åkte jag på en välbehövlig solsemester med min dotter och tänkte att nu-hade-jag-väl-vilat-ut. Jo tjena. I mellandagarna fick jag feber och blev sjuk och sen höll det på så med någon eller några veckors respit innan nästa sjukpass kom. Jag var helt slut. Mitt immunförsvar hade nog sagt upp sig av all psykisk stress, jag sov dåligt och behövde desperat nån att tala med kände jag.

Jag googlade och sökte efter nån lämplig terapeut eller liknande, men i min lilla stad är inte utbudet så stort, så jag hade inte hittat någon, när det damp ner ett vanligt snigelpostbrev på kontoret. Det var en kvinna som gjorde reklam för sin verksamhet som hon flyttat hem från att mest ha verkat i Stockholm. Hon erbjöd både samtalsterapi, sorgbearbetning och lite diverse behandlingar samt medicinsk yoga. Det kändes som att brevet var riktat direkt till mig, jag var dock för feg (som vanligt) för att ringa, utan skickade henne ett mail, där jag beskrev vad jag hade för problem. Hon ringde upp mig och jag fick en tid ganska omgående. Och som av en härlig slump, hade hon sin mottagning två hus från där jag bor också. Så, jag började gå i samtal hos henne och kort därefter frågade hon om jag var intresserad av att vara med på medicinsk yoga i en grupp för nybörjare som hon skulle starta. Vi skulle vara några få bara och hålla till i lägenheten där hon hade mottagningen. Jag sa ja direkt!

Medicinsk yoga kan i princip utövas av vem som helst. När vi tänker på yoga, tänker vi ofta på en massa omöjliga ställningar och svåra rörelser, men det här är så enkelt. På Mediyogas hemsida kan du läsa mer om vad det går ut på. Du kan sitta i skräddarställning på din matta (man ska helst ha en speciell ullmatta som är jättegosig och skön) eller till och med göra övningarna sittande på en stol, allt efter egen förmåga. När vi började kunde jag inte ens sitta i skräddarställning över huvud taget. Jag är av naturen väldigt ovig och det är jag fortfarande trots yogan, men det har blivit bättre. Vi hade sex gånger på våren då vi lärde oss ett speciellt pass som var bra för rygg och nacke (som kontorsslav är det väldigt utsatta delar) och sen var det meningen att man skulle träna hemma också, med hjälp av en CD med passet på, intalat av Göran Boll. Sen skulle vi ha en återträff efter semestern med uppföljning och repetition.

Nå, jag stretade på, lärde mig passet, körde hemma en del och tyckte faktiskt det var roligt. Mediyoga är väldigt meditativt och innehåller mycket djupandning, avslappning och meditation, förutom själva rörelserna. Det passar mig utmärkt. Sommaren började närma sig och jag visste inte vad jag skulle göra på semestern. Jag började leta på nätet efter nån längre kurs i mediyoga eller nåt liknande. Hittade ett yogaläger över en helg här och bokade genast. Det var helt underbart (nu tror jag tyvärr de ev lagt ner?) och jag fick ännu mer blodad tand. Där sa kursledaren att jag borde köra samma pass i 40 dagar, sedan kunde jag eventuellt byta till ett annat pass som jag var intresserad av. Sagt och gjort. Jag fortsatte när jag kom hem och gjorde det i 40 dagar, det var ju rätt enkelt så länge jag hade semester – men sen blev det betydligt svårare att hålla i det. Efter det började jag med det andra passet och gick tillbaka en gång till min första yogalärare för att gå igenom och se så jag gjorde rätt.

Efter det har jag stretat på. Jag skulle ljuga om jag sa att jag gjorde det varje dag eller att jag ens kör hela pass, men jag har inte lagt av och jag gör det så ofta jag kan.

Idag, ett år senare slår det mig att jag inte minns riktigt när jag var förkyld sist. Det var nån gång sent i höstas men det var inte så farligt. Jag kommer lättare upp ur sängen på (vardags)morgnarna och jag känner mig faktiskt ganska piggelin. Ok, jag pillar i mig Gerimax och VitaePro och har även kommit igång med min gymträning igen och tränar 2 ggr/veckan, så jag tror det är allt tillsammans, men ändå. Jag tänker INTE sluta med mediyogan. Och nu kanske det blir en fortsättningskurs här hemma också och jag har anmält mitt intresse så klart. Alltid trevligt att träffa lite folk också, det är ju det andra jag behöver jobba med.

Och skräddarställningen – hur var det med den? Jo, i början kämpade jag och kämpade, men kunde absolut inte sitta avslappnat. En stor del av energin gick åt bara till att försöka sitta upprätt. Så en kväll när jag höll på fick jag en slags aha-upplevelse. Jag hade helt enkelt gjort fel, rent tekniskt, med benen. Jag kan inte förklara hur, men helt plötsligt gick det bara! Nu sitter jag obehindrat en bra stund.

Marielund

Kommentera

